Vinyyli on voimissaan
Nuorena hifimyyjänä olin itsekin haltioitunut uudesta laserajan vallankumouksesta. Etsin käsiini ns, DDD-kiekkoja, siis äänitteitä joissa kaikki äänitysketjussa olevat prosessit ovat digitaalisia. Ihan kuin tämä olisi taannut parhaan soundin! Miten naivia
Mutta, mutta kuului myös soraääniä tähän tyyliin: digitaalinen ääni on laboratorion tarkka, kylmä ja analyyttinen, lämpö puuttuu. Ja kieltämättä tällaisia kokemuksia vastaan tuli minullekin, mm. Stevie Wonderin In Square Circle (1985) cd kuulosti todella raa´alta ja todella kovalta. Vaikka biisit olivat hyviä, olisivat Buranat olleet tarpeen tunnin kuuntelun jälkeen. Tänä pilvipalvelujen (mm. Spotify) ja lataamisen aikakautena CD-soittimien myynti on taantunut, fyysisten tallenteiden myynnit ovat sakanneet. Tämä on fakta.
Mutta olisitteko uskoneet että vuonna 2013 Hifi Studio myy kappalemääräisesti enemmän vinyylisoittimia, kuin CD-soittimia?? Näin se vain menee. Ihmiset kaipaavat lämpöä, tunnelmaa ja aitoutta. Sekä jotain konkreetista: tässä on minun levyni, käsissäni, siinä on hienot kannet! Sisäpussista voit löytää laulujen sanat ja ehkä vihkosen jota voit tutkia.
Digitaalisen vallankumouksen ikoninen hahmo, edesmennyt Steve Jobbs kertoi elämänkerrassaan: kun menen kotiin ja haluan rentoutua hyvän musiikin parissa, laitan vinyylin soimaan. Siinä kun on sitä selittämätöntä jotain: lämpöä ja tunnelmaa, jota et saat tiedostoista! Soittamisen aloittaminen on kuin rituaali: asetat huolella levyn lautaselle ja napsautat pyörimään. Pyyhkäiset harjalla levyn pinnat ja sitten asetat neulan alku-uraan. Kuuluu pieni napsahdus ja nautinto voi alkaa.
Viimeiset vinyylini olen pyörittänyt mainiolla Pro-Ject Debut Carbon-soittimella. Kyseinen soitin on malliesimerkki erittäin vakavasta pyörittimestä joka on tavallisen harrastajan ulottuvilla.On lähes käsittämätöntä, kuinka reilun 300,- euron budjettiin saadaan näinkin vakuuttava tekninen rakenne: aito, hiilikuidusta valmistettu äänivarsi sekä luokkansa ehkä järein pyöritysmekanismi yhdistettynä vakaaseen vähäresonanssiseen runkoon. Monet valmistajat tarjoavat tähän rahaan muovisia rimpuloita, jotka ovat kuin saippukotelosta tehtyjä.
Vinyylisoittimet ovat sähkömekaanisia lukijalaitteita, jossa rakenteiden laatu ja tarkkuus vaikuttavat dramaattisesti äänenlaatuun. Tässä kohtaa Debut Carbon paistattelee luokkansa ehdottomassa kärjessä. Automatiikkaa hakevat voivat tässä kohtaa katsoa muualle nyt on keskitytty suorituskykyyn vahvasti.Aikanaan (ennen CD-aikakautta) oli sanonta: jos haluat saada välittömiä muutoksia soundiin, kiinnitä huomiota kaiuttimiin ja äänirasiaan. Väittämässä on huomattavasti perää toki yhtä tärkeää on myös että valitut komponentit ovat balanssissa keskenään.
Myydyimmässä versiossa, joka on Hifi Studio 30V juhlamalli, on tehdasasennettu klassinen Audio Technica AT-95. Mainio yleisrasia jota on valmistettu jo kymmeniä vuosia, ja joka tunnustetusti laadukas hintaluokassaan: lämmin mutta yläpäältään kuitenkin varsin erotteleva. Moni kuuntelija on varmasti tyytyväinen AT:n ääneen, mutta toisaalta on hyvä tietää, että Debutin varteen voidaan istuttaa vaikkapa itse soitinta kalliimpi rasia ja voimme taata, että uutta ulottuvuutta on luvassa! Tämä vain kertoo soittimen rakenteiden laadukkuudesta ja siitä että voit itse vaikuttaa positiivisesti lopputulokseen vuosienkin kuluttua. Tietenkään pyöritysmekanismin vakauden ja häiriöttömyyden vaikutusta ei voida vähätellä: Debutissa levyn pyörittäminen on annettu voimakkaan ja värähtelemättömän moottorin hoidettavaksi. Levylautanen on paksua metallia ja massiivinen ja veto tapahtuu hihalla, kuten asiaan kuuluu. Tässä mallissa voit myöhemmin tuunata ääntä ja ulkonäköä vaihtamalla sen akryyliversioon.
Monille kuuntelijoille juuri tämä VAIKUTTAMINEN on se juttu CD-soittimissa se rajoittuu lähinnä välijohtojen ja D/A-muuntimien kanssa vekslaamiseen. Mutta vinyyleissä ne erot vain ovat jotenkin konkreettisemmat. Noniin, nyt saa tarinointi jäädä .taidanpa kiiruhtaa Keltaiseen Jäänsärkijään tarkistamaan josko vinyyliosastolta löytyisi jotain mukavaa viikonlopuksi!
Mutta, mutta kuului myös soraääniä tähän tyyliin: digitaalinen ääni on laboratorion tarkka, kylmä ja analyyttinen, lämpö puuttuu. Ja kieltämättä tällaisia kokemuksia vastaan tuli minullekin, mm. Stevie Wonderin In Square Circle (1985) cd kuulosti todella raa´alta ja todella kovalta. Vaikka biisit olivat hyviä, olisivat Buranat olleet tarpeen tunnin kuuntelun jälkeen. Tänä pilvipalvelujen (mm. Spotify) ja lataamisen aikakautena CD-soittimien myynti on taantunut, fyysisten tallenteiden myynnit ovat sakanneet. Tämä on fakta.
Mutta olisitteko uskoneet että vuonna 2013 Hifi Studio myy kappalemääräisesti enemmän vinyylisoittimia, kuin CD-soittimia?? Näin se vain menee. Ihmiset kaipaavat lämpöä, tunnelmaa ja aitoutta. Sekä jotain konkreetista: tässä on minun levyni, käsissäni, siinä on hienot kannet! Sisäpussista voit löytää laulujen sanat ja ehkä vihkosen jota voit tutkia.
Digitaalisen vallankumouksen ikoninen hahmo, edesmennyt Steve Jobbs kertoi elämänkerrassaan: kun menen kotiin ja haluan rentoutua hyvän musiikin parissa, laitan vinyylin soimaan. Siinä kun on sitä selittämätöntä jotain: lämpöä ja tunnelmaa, jota et saat tiedostoista! Soittamisen aloittaminen on kuin rituaali: asetat huolella levyn lautaselle ja napsautat pyörimään. Pyyhkäiset harjalla levyn pinnat ja sitten asetat neulan alku-uraan. Kuuluu pieni napsahdus ja nautinto voi alkaa.
Viimeiset vinyylini olen pyörittänyt mainiolla Pro-Ject Debut Carbon-soittimella. Kyseinen soitin on malliesimerkki erittäin vakavasta pyörittimestä joka on tavallisen harrastajan ulottuvilla.On lähes käsittämätöntä, kuinka reilun 300,- euron budjettiin saadaan näinkin vakuuttava tekninen rakenne: aito, hiilikuidusta valmistettu äänivarsi sekä luokkansa ehkä järein pyöritysmekanismi yhdistettynä vakaaseen vähäresonanssiseen runkoon. Monet valmistajat tarjoavat tähän rahaan muovisia rimpuloita, jotka ovat kuin saippukotelosta tehtyjä.
Vinyylisoittimet ovat sähkömekaanisia lukijalaitteita, jossa rakenteiden laatu ja tarkkuus vaikuttavat dramaattisesti äänenlaatuun. Tässä kohtaa Debut Carbon paistattelee luokkansa ehdottomassa kärjessä. Automatiikkaa hakevat voivat tässä kohtaa katsoa muualle nyt on keskitytty suorituskykyyn vahvasti.Aikanaan (ennen CD-aikakautta) oli sanonta: jos haluat saada välittömiä muutoksia soundiin, kiinnitä huomiota kaiuttimiin ja äänirasiaan. Väittämässä on huomattavasti perää toki yhtä tärkeää on myös että valitut komponentit ovat balanssissa keskenään.
Myydyimmässä versiossa, joka on Hifi Studio 30V juhlamalli, on tehdasasennettu klassinen Audio Technica AT-95. Mainio yleisrasia jota on valmistettu jo kymmeniä vuosia, ja joka tunnustetusti laadukas hintaluokassaan: lämmin mutta yläpäältään kuitenkin varsin erotteleva. Moni kuuntelija on varmasti tyytyväinen AT:n ääneen, mutta toisaalta on hyvä tietää, että Debutin varteen voidaan istuttaa vaikkapa itse soitinta kalliimpi rasia ja voimme taata, että uutta ulottuvuutta on luvassa! Tämä vain kertoo soittimen rakenteiden laadukkuudesta ja siitä että voit itse vaikuttaa positiivisesti lopputulokseen vuosienkin kuluttua. Tietenkään pyöritysmekanismin vakauden ja häiriöttömyyden vaikutusta ei voida vähätellä: Debutissa levyn pyörittäminen on annettu voimakkaan ja värähtelemättömän moottorin hoidettavaksi. Levylautanen on paksua metallia ja massiivinen ja veto tapahtuu hihalla, kuten asiaan kuuluu. Tässä mallissa voit myöhemmin tuunata ääntä ja ulkonäköä vaihtamalla sen akryyliversioon.
Monille kuuntelijoille juuri tämä VAIKUTTAMINEN on se juttu CD-soittimissa se rajoittuu lähinnä välijohtojen ja D/A-muuntimien kanssa vekslaamiseen. Mutta vinyyleissä ne erot vain ovat jotenkin konkreettisemmat. Noniin, nyt saa tarinointi jäädä .taidanpa kiiruhtaa Keltaiseen Jäänsärkijään tarkistamaan josko vinyyliosastolta löytyisi jotain mukavaa viikonlopuksi!