Hyppää sisältöön
Gradient Helsinki 1.5 - veistoksellisen kaunis kaiutin, jonka luoma äänimaisema vie keskelle musiikkiesitystä

Gradient Helsinki 1.5 - veistoksellisen kaunis kaiutin, jonka luoma äänimaisema vie keskelle musiikkiesitystä

Pääsin viime vuoden puolella tutustumaan Gradientin Porvoossa oleviin tuotantotiloihin, joissa toimitusjohtaja Atte Salmi piti minulle pienen kierroksen ja esitteli kaiuttimien tuotantoprosesseja. Tällä reissulla pääsin myös ensimmäistä kertaa näkemään Helsinki 1.5 –kaiuttimen luonnossa sekä tietenkin kuuntelemaan sitä, ja jo heti ensi kuulemalla vakuutuin, että nyt ollaan jonkin erityisen äärellä, vaikka tila oli minulle vieras eikä soitettu musiikkikaan ollut tutuimmasta päästä.

Kaiuttimen erityinen muotoilu herättää heti mielenkiinnon kaiutinta kohtaan, sillä sitä voisi kuvailla  veistokselliseksi, persoonalliseksi ja epätavalliseksi. Tämä ainutlaatuinen muotokieli perustuu kaiutinsuunnittelun tuloksiin: tarkoituksena on saada vähennettyä merkittävästi huoneen vaikutusta lopulliseen ääneen ja tuoda kuulijan korville vain puhdas ja aito äänitteen informaatio. Kaiuttimen alaosaan sijoitetun koteloimattoman bassoelementin etu on siinä, että se soi ainoastaan elementin osoittamaan ja vastakkaiseen suuntaan, jolloin lattian ja katon kautta tulevat heijastukset jäävät pois ja lopputuloksena on tasapainoisempi ja tarkempi bassotoisto. Kääntämällä kaiutinta on myös mahdollista vaikuttaa annosteltuun bassontasoon, sillä mitä enemmän kylkilinjaa käännetään takaseinää kohti, sitä enemmän bassoa saadaan.

Helsinki 1.5 -kaiuttimen runko on tammella tai pähkinäpuulla viilutettua erittäin korkeatasoista vaneria, jalka ja kaiuttimen evää muistuttava takaosa ovat lasia. Runko on saatavilla myös valkoiseksi tai mustaksi lakattuna. Kaiutin on 92 cm korkea, mutta koska se eroaa muotokieleltään niin suuresti perinteisestä laatikkomallisesta kaiuttimesta, vaikuttaa se yllättäen selvästi mittojaan pienemmältä.

Kun sitten pääsin kuuntelemaan kaiuttimia omassa olohuoneessani, oli Dave Brubeckin klassikkobiisi Take Five yksi ensimmäisiä raitoja, joita laitoin soimaan. Tämän tutun kappaleen alkaessa tuntui samassa kuin olisin yhtäkkiä siirtynyt orkesterin eteen äänitystilanteeseen! Tuntui kuin näkö- ja kuuloaisti olisivat tehneet tepposet, kun ääni ei vaikuttanut tulevan ollenkaan itse kaiuttimista, vaan edessä olikin upea äänimaisema, joka tuntui jopa leveämmältä kuin kaiutinsijoittelu olisi antanut ymmärtää. Saksofonin ja rumpusetin ääni kuuluivat aitona ja hyvin läsnäolevina ja kaikki soittimet muutenkin erottuvat selkeästi toisistaan.

Edellä kuvailemani läsnäolevuus, aitous ja luonnollisuus tulevat esiin melko lailla kaikella musiikilla, mutta erityisesti laulusolistit kuulostavat Helsinki 1.5 -kaiuttimilla erittäin vaikuttavilta ja sijaitsevat tarkasti paikalla, jossa he ovat äänitystilanteessa sijainneet tai jonne miksaaja on heidät asettanut. Ja vaikka äänenvoimakkuutta hilaisi reilustikin ylemmäs, pysyy ääni silti tarkkana ja selkeänä. Tämä Helsinki 1.5 –kaiuttimien erottelukyky ja selkeys tuo tuttuihin albumeihin jopa hieman live-esityksen tapaista tuntua, ja esiin tulee yksityiskohtia ja nyansseja, joita ei ole aiemmilla kaiuttimilla kuunnellessaan edes huomannut.

Mikael totesi aiemmassa Gradient Five –blogikirjoituksessaan, että kyseisellä kaiuttimella on kyky tuoda äänitystilanteessa ja miksauspöydällä luotu äänimaisema kuuntelutilaan. Helsinki 1.5-kaiutin tekee saman, mutta vielä monin verroin paremmin ja tuo myös syvyyssuuntaista ulottuvuutta äänikuvaan.

Kaiuttimet, jotka pistävät suun virneeseen myös silloin kun on hiljaista! Suosittelen kuuntelemaan!

Kaiuttimien parihinta on 4980 €.

Kaiuttimien tuotelinkki
Valmistajan sivut
Edellinen julkaisu Denon Ceol RCD-N10 monitoiminen runsaudensarvi!